NIS 2, Cyber Insurance και ο Ρόλος του Ασφαλιστικού Συμβούλου!
Δείτε το άρθρο όπως δημοσιεύθηκε στο Nextdeal εδώ.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει δημιουργήσει μια σειρά προκλήσεων και κινδύνων για τις επιχειρήσεις τις κυβερνήσεις και τους ιδιώτες. Για την αντιμετώπιση αυτών υιοθετήθηκε η οδηγία NIS 2 που στοχεύει στην ενίσχυση της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο και τη διασφάλιση της ανθεκτικότητας σε όλους τους κρίσιμους τομείς. Για την επίτευξη των στόχων της οδηγίας είναι αναγκαία η επένδυση σε τόσο στο Cybersecurity όσο και στην ασφάλιση Cyber Insurance.
Η οδηγία για την ασφάλεια δικτύων και πληροφοριών (NIS), που θεσπίστηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση το 2016, έθεσε τις βάσεις για την ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας των υποδομών ζωτικής σημασίας. Η επικαιροποιημένη οδηγία NIS 2, που εκδόθηκε το 2022, επεκτείνει και ενισχύει τα μέτρα αυτά. Η NIS 2 διευρύνει το πεδίο εφαρμογής ώστε να συμπεριλάβει περισσότερους τομείς, όπως η δημόσια διοίκηση, οι ψηφιακές υπηρεσίες, δίνει έμφαση στην ασφάλεια της αλυσίδας εφοδιασμού και εισάγει αυστηρότερες απαιτήσεις στον τομέα της κυβερνοασφάλειας.
Η ανθεκτικότητα στον κυβερνοχώρο αναφέρεται στην ικανότητα ενός οργανισμού να προετοιμάζεται, να ανταποκρίνεται και να ανακάμπτει από κυβερνοεπιθέσεις. Η NIS 2 τονίζει την ανάγκη για ισχυρή ανθεκτικότητα στον κυβερνοχώρο, προτρέποντας τους οργανισμούς να υιοθετήσουν ολοκληρωμένες στρατηγικές κυβερνοασφάλειας.
Μια σημαντική πτυχή της ανθεκτικότητας στον κυβερνοχώρο στο πλαίσιο της NIS 2 είναι η έμφαση στην ασφάλεια της αλυσίδας εφοδιασμού. Οι οργανισμοί πρέπει να διασφαλίζουν ότι οι προμηθευτές και οι συνεργάτες τους τηρούν επίσης αυστηρά πρότυπα κυβερνοασφάλειας, αναγνωρίζοντας ότι τα τρωτά σημεία στην αλυσίδα εφοδιασμού μπορούν να αξιοποιηθούν για να θέσουν σε κίνδυνο τον πρωταρχικό οργανισμό.
Ο Pόλος της Aσφάλισης Cyber Insurance
Ενώ η NIS 2 παρέχει ένα κανονιστικό πλαίσιο για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο, η ασφάλιση Cyber Insurance προσφέρει οικονομική προστασία και υπηρεσίες διαχείρισης περιστατικών παραβίασης ασφάλειας μειώνοντας σημαντικά τον αντίκτυπο μιας επίθεσης και επιταχύνoντας την ανάκαμψη.
Η ασφάλιση στον κυβερνοχώρο μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης για τη βελτίωση της ανθεκτικότητας στον κυβερνοχώρο. Οι ασφαλιστές απαιτούν από τους αντισυμβαλλόμενους να πληρούν συγκεκριμένα πρότυπα κυβερνοασφάλειας ως προϋπόθεση για να παρέχουν ασφαλιστική κάλυψη. Αυτό αναγκάζει τους οργανισμούς να υιοθετούν βέλτιστες πρακτικές (χρήση MFA for Remote access, εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού, διαδικασίες ανάκτησης δεδομένων κ.α.), να διενεργούν τακτικούς ελέγχους ασφαλείας και να διατηρούν ενημερωμένα σχέδια αντιμετώπισης περιστατικών.
Ο συνδυασμός NIS 2 και Cyber Insurance , σχηματίζει μια άμυνα δύο επιπέδων, διασφαλίζοντας ότι οι οργανισμοί όχι μόνο συμμορφώνονται με τους κανονισμούς αλλά και είναι προετοιμασμένοι να μετριάσουν και να ανακάμψουν αποτελεσματικά από τις απειλές στον κυβερνοχώρο.
Η σύγκλιση ρυθμιστικών πλαισίων όπως η NIS 2 και των μέτρων που απαιτεί η ασφάλιση Cyber Insurance είναι ζωτικής σημασίας στο σημερινό τοπίο απειλών. Η συμμόρφωση με την NIS 2 και η επένδυση στην κυβερνοασφάλεια και στην ασφάλιση Cyber Insurance μπορούν να ενισχύσουν την ανθεκτικότητά των οργανισμών στον κυβερνοχώρο, διασφαλίζοντας τις δραστηριότητές τους και διατηρώντας την εμπιστοσύνη στην ψηφιακή εποχή.
Ο Ρόλος του Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή
Ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής θα πρέπει να βοηθήσει τον υποψήφιο πελάτη στην κατανόηση των κυβερνοκινδύνων που απειλούν την επιχείρησή του και να τον ενημερώσει για τις δυνατότητες που προσφέρει στην αντιμετώπισή τους η χρήση της ασφάλισης Cyber Insurance.
Οι Προτάσεις Ασφάλισης και οι Υπηρεσίες που προσφέρουν οι ασφαλιστικές εταιρίες για τον έλεγχο της δυνατότητας ασφάλισης είναι ένα εργαλείο διάγνωσης των τεχνικών και οργανωτικών μέτρων που έχει υλοποιήσει μια εταιρία για την αντιμετώπιση και διαχείριση των κυβερνοκινδύνων. Ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής μπορεί να ενημερώσει τον υποψήφιο πελάτη για τυχόν κενά που υπάρχουν (σύμφωνα με τις απαντήσεις που έχει δώσει ο υποψήφιος στην Πρόταση που έχει συμπληρώσει).
Το μεγαλύτερο πρόβλημα για την αγορά ασφάλισης Cyber Insurance είναι η έλλειψη γνώσης των κινδύνων και η κατανόηση των δυνατοτήτων που προσφέρει ένα ασφαλιστήριο, αυτό το πρόβλημα καλείται να λύσει ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής με την εκπαίδευση των υποψήφιων πελατών του.
Νίκος Γεωργόπουλος, Digital Risks Insurance Broker, Cromar Insurance Brokers SA, Co-Founder the DPO Academy